افزایش خطر ابتلا به اختلال روانی برای کودکان مبتلا به دیابت نوع 1

20 فوریه 2015- بر اساس تحقیق انجام شده در انستیتوی کارولینسکا در سوئد، کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 درمقایسه با خواهران و برادران سالم خود احتمال بیشتری برای ابتلا به اختلالات روانی دارند. این تحقیق با آنالیز اطلاعات بیش از 17 هزار کودک دیابتی در سوئد که در فاصله ی سالهای 1973 تا 2009 متولد شده بودند، انجام گردید.

این کودکان با بیش از یک میلیون کودک سالم و همچنین با خواهر و برادر غیر دیابتی آنها مقایسه شدند. دانشمندان وضعیت این کودکان را تا تولد 18 سالگی  آنها دنبال کردند.

طیف گسترده ای از اختلالات روانی و افزایش خطر اقدام به خودکشی درمیان کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 مشاهده گردید اما چنین تأثیراتی درخواهران وبرادران سالم این  بیماران مشاهده  نشد.

تقریباً 8 درصد از کودکان مبتلابه دیابت نوع 1 به یک نوع از اختلال روانی مبتلا هستند احتمال تشخیص روانپزشکی برای این افراد در مقایسه با کودکان غیردیابتی تا سن 18 سالگی دو برابر است، همچنین اقدام  به خودکشی دراین کودکان نسبت به کودکان غیردیابتی تا سن 18 سالگی  1.7برابر بیشتر می باشد،این خطر بین سالهای 1973 تا 1988 افزایش یافته بود.

محققان می گویند شیوه ی زندگی  انعطاف پذیرتر و مراقبتهای بهداشتی موجب کاهش مسئولیت و بار مدیریت دیابت درطول سلولهای اخیر شده است.

محققان افزایش بسیار کمی را در خطر ابتلا به اختلالات روانی درمیان خواهرها و برادرهای سالم  کودکان مبتلا به دیابت نوع  1 مشاهده کردند که درهیچ دسته بندی خاصی از نظر روانشناسی طبقه بندی  نمی شود.

محققان می گویند این نتایج نشان می دهد دیابت نوع 1 ممکن است مشکلات روانی را به دلیل مشکلات تطابق با این بیماری سبب شود. نتایج این تحقیق درمجله ی Diabetes Careمنتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/feb/increased-psychiatric-disorder-risk-for-type-1-diabetic-children-99891207.html